Variedades de primarización, recursos naturales y diferenciación: el desafío de Sudamérica en la relación con China
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2012-07Author(s)
Castro, Lucio
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In the last decade, China has transformed in a strategic commercial partner for South America. China is the first or the second largest trade partner for the majority of the economies in the sub-region. However, the trade nexus is dominated by the exchange of a limited number of South American commodities for medium-technology products from China. In contrast, other resource abundant economies, such as Australia, New Zealand, Canada and Thailand, amongst others, have been able not only to diversify but also to increase the level of differentiation of its export basket to China. Why South America has not been able to follow a similar trend? In an attempt to provide some answers to these queries, this article adopts a two fold strategy: first, we compare, and, second, we estimate a simple panel data gravity model aimed at uncovering the determinants of Chinese imports of differentiated resource-intensive products. We find that South America invest less in fixed capital and research and development (R&D), it is endowed with a transport and logistics infrastructure of a poorer quality, and lacks preferential access to the Chinese market in comparison to other resource abundant economies. Additionally, the results of the gravity model suggest that preferential market access, creditto the private sector availability and R&D investment are the main determinantsof Chinese imports of differentiated resource intensive products. En la última década, China se ha convertido en un socio fundamental para Sudamérica. El país asiático es el primer o segundo socio comercial para la mayor parte de los países sudamericanos. Sin embargo, el comercio sino-sudamericano con China está basado en la exportación de un número reducido de commodities y la importación de manufacturas de contenido tecnológico medio. En contraste, países como Nueva Zelanda, Tailandia, Canadá, entre otros, han sido capaces tanto de diversificar como de aumentar el grado de diferenciación de su canasta exportadora con China. ¿Por qué Sudamérica no ha sido capaz de diversificar y diferenciar sus exportaciones? Encontramos, primero, que Sudamérica invierte menos en capital reproductivo e investigación y desarrollo (I+D), tiene una infraestructura de calidad inferior y carece de acceso preferencial al mercado chino en comparación con otras economías abundantes en recursos naturales. Asimismo, utilizando un simple modelo econométrico gravitatorio encontramos que los motores principales de las exportaciones de productos diferenciados intensivos en recursos naturales a China son la disponibilidad del crédito al sector privado, la presencia de acuerdos preferenciales de comercio (APC) con China, la inversión en I+D, la infraestructura física y el acceso preferencial al mercado, entre otras.
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