Advanced search

Show simple item record

dc.contributor.authorFreitas, Vidalina de
dc.contributor.authorYáber, Guillermo
dc.contributor.authorZerpa, Carlos
dc.date.accessioned2021-02-15T21:51:09Z
dc.date.available2021-02-15T21:51:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11354/2932
dc.identifier.citationFreitas, V. de, Yáber, G., & Zerpa, C. (2020). Knowledge management systems: Structural model of its success determinants in Latin America higher education institutions. Journal of Business, 12(2), 30-51. https://doi.org/10.21678/jb.2020.1483es_PE
dc.description.abstractThis study proposes a structural model of the causal relationships that organizational, strategic, technological, and implementation factors have with knowledge management (KM) processes, as well as those between KM processes and the implementation factors for knowledge management systems (KMSs) at higher education institutions (HEIs) in Latin America. The exogenous variables are: culture of sharing, leadership, KM approach, knowledge map, information management strategy, and ICT. In turn, the endogenous variables are: KM processes, system quality, service quality, KMS use, and user satisfaction. A causal, explanatory, cross-sectional, and ex post facto multivariate study was carried out, using a hypothetical–deductive approach. The sample consisted of 374 individuals (academics, administrators, and researchers), belonging to 193 HEIs across 15 Latin American countries. The resulting model presents a partial fit to the data, confirming the explanatory relationships between 12 of the variables. Based on the results obtained from calculation of the direct and indirect effects observed for each of the endogenous variables of the model, the following goodness of fit indices were calculated: absolute (χ2 = 48.908, P-value= .059, PCMIN= 1.397, RMSEA= .075, FMIN= .689) and incremental (GFI= .894, IFI= .790). It is concluded that leadership, KM approach, knowledge map, and ICT positively influence KM processes; KM processes have a causal relationship with system quality and service quality; and system quality and service quality have an influence on KMS use and user satisfaction.en
dc.description.abstractEste estudio propone un modelo estructural de las relaciones causales que los factores organizacionales, estratégicos, tecnológicos y de implementación tienen con los procesos de gestión del conocimiento (GC), así como aquellos entre los procesos de GC y los factores de implementación para los sistemas de gestión del conocimiento (SGC) en las instituciones de educación superior (IES) en América Latina. Las variables exógenas son: cultura de compartir, liderazgo, enfoque de GC, mapa de conocimiento, estrategia de gestión de la información, y TIC. A su vez, las variables endógenas son: procesos de GC, calidad del sistema, calidad del servicio, uso de SGC y satisfacción del usuario. Se realizó un estudio causal, explicativo, transversal y multivariado ex post facto, utilizando un enfoque hipotético-deductivo. La muestra estuvo compuesta por 374 individuos (académicos, administradores e investigadores), que pertenecen a 193 IES en 15 países de América Latina. El modelo resultante presenta un ajuste parcial a los datos, confirmando las relaciones explicativas entre 12 de las variables. Usando como base los resultados obtenidos del cálculo de los efectos directos e indirectos observados para cada una de las variables endógenas del modelo, se calcularon los siguientes índices de bondad de ajuste: absoluto (χ2 = 48.908, p-value = .059, PCMIN = 1.397, RMSEA = .075, FMIN = .689) e incremental (GFI = .894, IFI = .790). Se concluye que el liderazgo, el enfoque de GC, el mapa de conocimiento y las TIC influyen positivamente en los procesos de GC; los procesos de GC tienen una relación causal con la calidad del sistema y la calidad del servicio; y la calidad del sistema y la calidad del servicio influyen en el uso de SGC y la satisfacción del usuario.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isoenges_PE
dc.publisherUniversidad del Pacífico. Facultad de Ciencias Empresarialeses_PE
dc.relationhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/business/article/view/1483/1504
dc.relation.ispartofhttps://doi.org/10.21678/2078-9424es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es*
dc.subjectGestión del conocimiento--América Latinaes_PE
dc.subjectUniversidades--Administración de recursos de información--América Latinaes_PE
dc.titleKnowledge management systems: structural model of its success determinants in Latin America higher education institutionses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21678/jb.2020.1483
dc.publisher.countryPEes_PE
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04es_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess