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dc.contributor.authorBorboa Álvarez, Edith Patricia
dc.contributor.authorValdez Juárez, Luis Enrique
dc.contributor.authorLimón Ulloa, Roberto
dc.contributor.authorHernández Ponce, Oscar Ernesto
dc.contributor.authorSaucedo Monarque, Javier
dc.date.accessioned2020-12-14T05:50:16Z
dc.date.available2020-12-14T05:50:16Z
dc.date.issued2020-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11354/2889
dc.identifier.citationBorboa Álvarez, E. P., Valdez Juárez, L. E., Limón Ulloa, R., Hernández Ponce, O. E., & Saucedo Monarque, J. (2020). The role of responsible management in job satisfaction and performance within banking firms. Journal of Business, 12(1), 82-102. https://doi.org/10.21678/jb.2020.1429es_PE
dc.description.abstractIn recent years the need for responsible management of financial institutions, in terms of organizational commitment to supporting society and strategies for sustainable economic development, has become increasingly pressing. The aim of this article is to determine the influence that management has on job satisfaction and performance at banking firms based in northeast Mexico. The primary data were obtained using an instrument applied to management-level employees of public and private banking firms in the cities of Ensenada and Tijuana in Baja California; and Hermosillo, Guaymas, Ciudad Obregón, and Navojoa in Sonora. The statistical technique of linear regression modeling was used to analyze and validate the results, with the aid of the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version 25. The results show that managerial commitment is a key factor in the organizational performance of responsible banking. Thus, the greater the management responsibility for socially responsible actions, the stronger the positive influence on employees’ job satisfaction in the sector. It was also found that the banks are generally well predisposed to corporate social responsibility, and that commitment has a positive and significant relationship with the performance of these institutions.en
dc.description.abstractEn los últimos años, la necesidad de una gestión responsable de las instituciones financieras, en términos de compromiso organizacional para apoyar a la sociedad y estrategias para el desarrollo económico sostenible, se ha vuelto cada vez más urgente. El objetivo de este articulo es determinar la influencia que tiene la gerencia en la satisfacción laboral y el desempeño en las empresas bancarias ubicadas en el noreste de México. Los datos primarios se obtuvieron utilizando un instrumento aplicado a empleados de nivel gerencial de empresas bancarias públicas y privadas en las ciudades de Ensenada y Tijuana en Baja California; y Hermosillo, Guaymas, Ciudad Obregón y Navojoa en Sonora. Se utilizó la técnica estadística de modelos de regresión lineal para analizar y validar los resultados, con la ayuda del Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), versión 25. Los resultados sugieren que el compromiso gerencial es un factor clave en el desempeño organizacional de banca responsable. Así, a mayor responsabilidad gerencial hacia las acciones socialmente responsables, mayor será la influencia positiva en la satisfacción laboral de los empleados del sector. También se encontró que los bancos, en general, esta bien predispuestos a la responsabilidad social empresarial, y que el compromiso tiene una relación positiva y significativa con el desempeño de estas instituciones.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isoenges_PE
dc.publisherUniversidad del Pacífico. Facultad de Ciencias Empresarialeses_PE
dc.relationhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/business/article/view/1429/1490
dc.relation.ispartofhttps://doi.org/10.21678/2078-9424es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es*
dc.subjectSatisfacción en el trabajo--Méxicoes_PE
dc.subjectRendimiento--Méxicoes_PE
dc.subjectBancos--Empleados--Méxicoes_PE
dc.titleThe role of responsible management in job satisfaction and performance within banking firmses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21678/jb.2020.1429
dc.publisher.countryPEes_PE
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04es_PE


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