Power asymmetries: an analysis of gaps between hierarchical levels and organizational culture
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Date
2019-12Author(s)
Molina, Carlos
Heredia Rojas, Boris
Romaní, Gianni
Reynaga, Raúl
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Workers are calling for a new psychological contract in which power differences are less asymmetrical and underrepresented voices are heard. In this context, the present study identifies the gaps between the three organizational hierarchical levels (strategic, executive and operational) with a focus on power asymmetries. Employing the case studies methodology, Denison’s (1990) instrument is applied to measure the four dimensions (Adaptability, Involvement, Mission and Consistency) of organizational culture at a supermarket located in northern Chile that is part of a leading chain regionally and nationally. Information was collected through 163 surveys and analyzed using nonparametric statistics. The results reveal a high correlation between hierarchal levels and the dimensions of organizational culture. However, in four particular sub-dimensions (empowerment, capability development, core values, and agreement), the operational level feels that the higher hierarchal levels impose their power. As well as affecting their motivation and commitment, this compels the lower-level workers to take actions--in which informal power plays a key role--to reduce asymmetries. In sum, the relationship explored in this study between organizational culture, hierarchal levels and power is one that future research should examine in greater depth. Los trabajadores están demandando un nuevo contrato psicológico, donde las diferencias de poder deben ser menos asimétricas, el que permita visibilizar las voces de los menos escuchados. En función de lo anterior, este estudio determina las brechas existentes entre los tres niveles jerárquicos (estratégico, ejecutivo y operacional) y la cultura organizacional, con foco en las asimetrías de poder. Siguiendo la metodología de caso, se aplica el instrumento diseñado por Denison (1990) para medir la cultura organizacional en cada una de sus cuatro dimensiones (adaptabilidad, involucramiento, misión y consistencia) en una empresa de retail, líder de ventas a nivel regional y nacional, ubicado en la zona norte de Chile. La información recolectada de 163 encuestados es analizada utilizando estadística no paramétrica. Los resultados muestran la alta correlación entre los niveles jerárquicos y las dimensiones de la cultura organizacional. Sin embargo, en cuatro sub-dimensiones en particular (empoderamiento, desarrollo de capacidades, valores centrales y acuerdo) se evidencia que el nivel operacional siente que los niveles jerárquicos superiores imponen su poder, lo cual junto con afectar sus niveles de motivación y compromiso, los lleva a desarrollar acciones para disminuir las asimetrías, donde el poder informal juega un rol clave. En otras palabras, la relación que se desarrolla en el presente estudio entre cultura, niveles jerárquicos y poder es una provocación para que futuras investigaciones la profundicen.
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- Journal of Business [110]
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