Advanced search

Show simple item record

dc.contributor.authorGuadalupe Mendizábal, César
dc.contributor.authorVillanueva, Alejandra
dc.date.accessioned2015-03-31T22:17:16Z
dc.date.available2015-03-31T22:17:16Z
dc.date.issued2013-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11354/487
dc.identifier.issn2223-1757
dc.identifier.citationGuadalupe, C., & Villanueva, A. (2013). PISA 2009/2000 en América Latina: una relectura de los cambios en el desempeño lector y su relación con las condiciones sociales. Apuntes: Revista De Ciencias Sociales, 40(72), 157-192. doi: 10.21678/apuntes.72.678es_PE
dc.description.abstractThis paper explores to what extent changes in performance of secondary education students between 2000 and 2009 for the Latin American countries participating in the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) are explained by changes in the socio-economic conditions of the studied populations. To this end, the authors reprocess PISA data concluding that, as expected given the existing body of literature, changes in the socio-economic background of the populations under scrutiny play a very important role inexplaining the observed changes in the performance of students. Moreover, a different procedure is used for measuring the socio-economic background and this procedure ended up, for the five countries included in the analysis, being more sensitive to the contextual characteristics to which this data refers to.en
dc.description.abstractEste artículo explora en qué medida los cambios observados en el desempeño lector de estudiantes de educación secundaria entre los años 2000 y 2009 – para los países latinoamericanos participantes del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes de la OCDE (PISA) – son atribuibles a cambios en las características socioeconómicas de las poblaciones estudiadas. A estos efectos, se reprocesan los datos de PISA concluyendo que, de acuerdo a lo esperable dada la literatura existente, los cambios en las características socioeconómicas de las poblaciones estudiadas juegan un rol muy importante en la explicación de los cambios en el desempeño lector de los estudiantes. Asimismo, se utiliza un procedimiento diferente para medir las características socioeconómicas; este procedimiento resulta, para los cinco países observados, más sensible a las características de los contextos a los que esta información refiere.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad del Pacífico. Centro de Investigaciónes_PE
dc.relationhttp://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678/677
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es*
dc.sourceRepositorio de la Universidad del Pacífico - UPes_PE
dc.sourceUniversidad del Pacíficoes_PE
dc.subjectComprensión de lecturaes_PE
dc.subjectMediciones y pruebas educativases_PE
dc.subjectIndicadores educativoses_PE
dc.subjectCondiciones económicases_PE
dc.subjectCondiciones socialeses_PE
dc.titlePISA 2009/2000 en América Latina: una relectura de los cambios en el desempeño lector y su relación con las condiciones socialeses_PE
dc.title.alternativePISA 2009/2000 in Latin America: re-reading changes in student achievement and its relationship with social conditionses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_PE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21678/apuntes.72.678
dc.publisher.countryPerúes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Apuntes [615]
    Revista de Ciencias Sociales

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess